Hjelp til notelring

notesnuttEn Gammel Hest Drar Fort er en kjent og kjr regel som jeg i sin tid lrte av min mor, klaverpedagog Liv Heiberg, hun hadde sikkert lrt den av sin klaverpedagog igjen. E-G-H-D-F er selvsagt de notene som ligger p linjene i notesystemet (i diskanten, alts med g-nkkel).

Notene mellom linjene har sin egen: Face. F-A-C-E.

Kvintsirkelen

KvintsirkelGi Dem Alle En Hel Fisk, Ciss, eller Gamle Damer Aper Etter Herrer, Fy Skam, eller G du aldri etter hennes fiskestang. Disse er ikoniske metaforer til hjelp ved memorering av kvintsirkelen, kryss-toneartene: g-dur, d-dur, a-dur, fiss-dur, ciss-dur.

Kvintsirkelen med b-toneartene: f-dur, b-dur, ess-dur, ass-dur, dess-dur, gess-dur har disse metaforene: Far Ble Eskorte-Assistent, Dessuten Gesandt, eller Fant Bare Esker, Assorterte, Dessuten Gestapo eller Faderen banket Espen Askeladd, Dessuten Espen og Cesspen eller Fl Brutal Eskorte Assisterte Dessverre Gestapo. Aller best er kanskje denne, som Sondre Rue har lagt i en kommentar her men som ogs br f vre med i hovedteksten: Far Ba Esspen Asskeladd Dessorientere Gesstapo.

(Bildekilde: http://www.agder.fhs.no/Linjene/musikk/Kvintsirkel.jpg)

Fjell og dype daler

Ravi bruker stadig metaforer i sine omtaler av musikalske fenomener i programmet "Landeplage". Dynamikk var det musikkuttrykket han skulle forklare i grsdagens program, og han gjorde det ganske enkelt slik: Ned i dalen og opp p fjellet. Det enkleste er ofte det beste ... (Bildekilde: http://www.fjords.com/storen2.jpg)

Askeladden

I sitt TV-program "Landeplage" i dag 7. mai 2007 hadde Ravi en fin metafor da han beskrev oppbygningen av ge Aleksandersens "Mykje lys og mykje varme". Han viste ved trekke krittstreker p tavla hvordan bandet legger p flere instrumenter og kor for hver gang refrenget kommer, slik at lta stiger i intensitet hele tiden, akkurat som Espen Askeladd som tusler hjemmefra liten og fattig, men som blses opp gjennom hele eventyret og ender med prinsessa og halve riket. Askeladden er her avbildet i Erik Werenskiolds versjon. (Bildekilde: http://www.eventyrlyst.com/jpg/askeladden.jpg)

Blokkflytespill

Musiker Johan Nicolai Mohn, som leder Blokkflytistene St. Sunniva i Oslo, bruker denne metaforen til nybegynnerelever som ikke helt mestrer f lyd i flyta: Flyta er en spryte med fin rdmaling, eller kobber-farge, og du skal spryte fargen p veggen foran deg. (Bildekilde: http://www.bodildiesen.no/)

Silketeppe

Av Tone Margaret Wik, sanger og dirigent for Steinerskolens jentekor i Oslo, har jeg ftt disse to metaforene, som hun bruker til oppvarming: vre p et magisk silketeppe (synge med glissando opp og ned). st fast med begge beina i leire og prve komme ls; bevege seg hit og dit med kroppen mens beina str fast i gulvet (gir kt kroppsbevissthet). (Bildekilde: http://www.rsio.no/jentekoret/)

Legato majonessang

Sangen skal vre som majones nr den kommer ut av tuben, sa domorganist i Oslo Terje Kvam under en korprve. (Bildekilde: http://www.dreamstime.com/burger-image2147843)

En brnn av grt

"Den gode sangen skal forankres i kroppen der sangeren har sin brnn av grt (min utheving)." Denne hrte jeg p P2 6. april 2007, i et program om sang, programleder var Tiril B. Bjrkvold. Metaforen kan muligens spores tilbake til sangpedagogen Oren Brown og hans ideer om "primal sounds", som skal forankres i latter og grt: spedbarnfasens "ur-utrykk".
(Bildekilde: http://www.cambriapineslodgegardens.com/images/well.jpg)

Kjre heis

Ogs en barnekormetafor, eller til musikkundervisning for mindre barn. Vi er i 1. etasje, og skal skli (glissando) ned i kjelleren; g ned med stemmen s langt vi kommer. Heisen gr opp igjen, f eks til 4. etasje, s i kjelleren igjen, s opp i 6. eller s hyt heisen kan g. Vi bruker myk, svak stemme p "o" nr vi kjrer heis. Hensikten her er gi opplevelse av tonehyde, og jobbe med registerutjevning. (Kilde: Siri Randem, medstudent) (Bildekilde: http://adweek.blogs.com/photos/uncategorized/elevator.jpg)

Kongens kor og trollmannens regle

Metaforen er en lek, beregnet p 6-ringer. Formlet er trene diksjon (tekstuttale) og tonedannelse. Lydene p, t og k, samt sch, fremmer kontakten med mellomgulvet, og lyden m gir hodeklang.

Elevene sitter i ring, p stoler. Les historien (finnes i Allabasalla s 43) om kongen som hadde et sangkor, der alle var blitt s hese at han mtte f trollmannen sin til lage trylledrikk til dem. Sangerne til kongen (elevene) m hjelpe til lage drikken. De byer seg over kjelen, rrer rundt med en stor skje og sier: "abba, dabba, sch, sch, abba, dabba, sch, sch". De smaker, og sier: "mmmm, smatt smatt". Har i salt og sier "peteke, peteke", rrer mer, smaker mer osv. Til slutt: abba-dabbareglen en gang til. S er kongens trylledrikk ferdig, alle i koret er blitt friske igjen og kan kjre heis (se "Kjre heis"). Denne kommer fra boka "Allabasalla" (82-03-30087-1) av slaug Berre. Takk til medstudent Siri Randem som tipset meg om denne. (bildekilde: http://www.cslaval.qc.ca/apo/Halloween/Divers/image/cauldron.pict.jpg)

Sanglrer-metaforer

Utallige er de metaforer sanglrere har brukt og bruker for f sine elever til forst dette med tonedannelse, sttte, overtoner og resonans. Det er et vanskelig felt forklare, s det er ikke rart at metaforene florerer, gode og mindre gode. Trekk tonen p deg, drikk tonen med ynene (alle som har hatt Marit Isene som sanglrer kjenner disse), tenk at du er en elefant som balanserer p line, tenk at du har champagne i magen, teksten roterer p en strikkepinne mellom ynene dine ... et lite utvalg. Dette med drikke tonen og trekke den p seg handler om at man ikke skal forsere frem tonen, men la den flyte. Du skal ta toget mens stemmen str igjen p stasjonen ... er en annen mte si det p som muligens fungerer bedre. (Bildekilde: http://img.slate.com/media/1/123125/123073/2093532/2096400
/040310_FatOpera.gif)

The second rabbit, eller gjenta et musikalsk virkemiddel

The second rabbit eller Kanin nummer to er en korpedagogisk metafor, som forklarer at hvis en musikalsk frase gjentas, noe som skjer hele tiden i musikk, m man gjre noe annet og mere ut av den enn frste gang man presenterer den. En tryllekunstner trekker en kanin opp av hatten sin, og publikum gisper. Etter en stund trekker han opp en til, men denne m vre strre enn den frste, hvis ikke oppnr han ikke effekt hos publikum. Metaforen har jeg lrt av Terje Kvam, mangerig kantor i Oslo Domkirke, og dirigent for Oslo Domkor.
(bildekilde: http://www-128.ibm.com/developerworks/web/library/wa-ajaxintro6/
rabbit-out.jpg)

Juletreet, eller synge med kropp og hode integrert

En metafor fra barnekor-pedagogikkens verden: Du er et juletre med stjernen tent. Slik forstr barna at de skal ha kontakt med kroppen nr de synger, at tyngdepunktet skal vre lavt, og at de samtidig m f resonans i skallen. Det gir en fin og klar tone. Kilde: Terje Kvam. (Bildekilde: http://www.klovn.no/juletre.gif)